Сряда
28.06.2017
02:05
Приветствую Вас Гость
RSS
 
Моите зимни вечери...
Главная Регистрация Вход
Каталог статии »
Меню сайта

Категории раздела
Ако си тъжен [33]
Време за губене [19]
Градове и страни [20]
Детски кът [17]
Здраве и красота [33]
История [12]
Кулинарна тетрадка [23]
Култура и изкуство [26]
Литература [41]
Личности [27]
Образование [23]
Общество, Политика [30]
Психология [23]
Растения и животни [10]
Семейство и дом [30]
Технологии [28]
Философия [23]
Християнство [45]
Шеги и анекдоти [32]
Коледа и Нова година [50]

Статистика

Онлайн: 1
Гости: 1
Потребители: 0

Главная » Статьи » Култура и изкуство

Филипо Брунелески - един архитектурен гений
Филипо Брунелески е италиански архитект и скулптор от епохата на Ренесанса.

Роден е през 1377 година във Флоренция. Учил се е и е работил в родния си град - първоначално като ювелир и скулптор, а после и като архитект. След като през 1402 година е отхвърлен на конкурса за бронзовите релефи на вратите на баптисерият "Сан Джовани Батиста” във Флоренция, Брунелески напуска родния си град и заминава за Рим, където изучава класическия Древен Рим.

През периода 1420-1436 година той проектира и построява осмостенния купол на катедралата "Санта Мария дел Фиоре” във Флоренция - първия крупен паметник на архитектурата на Ренесанса.

Като откривател на перспективата, Брунелески оказва влияние върху постиженията на Алберти, Донатело, Мазачо, Микеланджело и Леонардо да Винчи. Преодолявайки огромни политически и лични несгоди и търсейки находчиви решения на проблемите, Брунелески успява да завърши купола на "Санта Мария дел Фиоре" и да промени представата за пространство.

През 1421 година той първи получава 3-годишна патентна защита за свое индустриално изобретение, а през 1474 г. във Венеция е издаден първият в света общ патентен закон.

Много са сградите, където е рабаотил великия архитектурен гений Брунелески. През 1412-13 година Брунелески прави разпятието в църквата Санта Мария Новела във Флоренция, през 1417-36 г. купола на катедралата "Санта Мария дел Фиоре” /известна като Дуомо/ , която и днес е най-високата сграда в града - 114,5 м. Куполът е строен 15 години. Брунелески издига купола без поддържащо скеле и измисля начин, при който камъните на арките сами се поддържат по време на строежа. Тайната на този подход е заимствана от Пантеона в Рим - издигат се два купола (един в друг), като единият поддържа другия, а тухлите на вътрешния купол са подредени зигзагообразно при зидането, за да се застъпват и крепят. Това е върховно постижение на инженерната мисъл - за купола са използвани четири милиона тухли, тежащи около 1500 тона. Брунелески конструира кран, който да ги вдига, а по-късно изобретява и още по-ефикасен подемник. Великолепната творба на Брунелески несъмнено го прави велик ренесансов архитект.

Успоредно със строежа на купола, от 1419 година Брунлески работи над сграда предназначена за болница и приют за сираци. Това е първият детски приют в Европа, открит през 1444 година. От 1419 до 1428 година велоикият архитект работи над старата сакристия на църквата "Сан Лоренцо" във Флоренция, от 1429-1443 г. - капела "Паци", разположена в двора на църквата "санта Кроче"., през 1434 гоадина - църквата "Санта Мария дели Анжели" във Флоренция, която остава незавършена. От 1436 до 1487 година Брунелески строи църквата "Санто Спирито", завършена след неговата смърт. През 1440 г. започва строежа на двореца "Пити", който е завършен през XVIII век. През 1549 година . е дворецът е купен от фамилията Медичи, които го обзавеждат с произведения на изкуството.

Брунелески умира на 15 април 1446 година. Гробът му, който дълго време е бил неизвестен, е открит през 1972 година във Флорентинската катедрала, която е построена върху останките на предишната катедрала "Санта-Репарата".
 
Купола на Брунелески - шедьовър на ренесансовото изкуство
 
"Архитект на купола на катедралата във Флоренция, Брунелески построява структурното превъплъщение на промяната в съзнанието, която днес наричаме Ренесанс: възраждането на класическия идеал за силата и възможностите, присъщи на всеки индивид. Куполът на Брунелески се превръща в противодействие на светогледа, превъплътен от готическите катедрали, които вдъхвали страхопочитание у посетителите и им внушавали, че цялата сила идва свише. Като откривател на перспективата, Брунелески оказва влияние върху постиженията на Алберти, Донатело, Мазачо, Микеланджело и Леонардо. Брунелески трябвало да разшири и да следва собствената си перспектива, подчинена на постигането на конкретната цел. Преодолявайки огромни политически и лични несгоди и търсейки находчиви решения на проблемите, той успява да завърши своя купол и да промени завинаги представата ни за пространството." Майкъл Гелб


Источник: http://Wikipedia
Категория: Култура и изкуство | Добавил: jivi (15.04.2011) | Автор: Живка Петрова
Просмотров: 1161 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Вход на сайт

Поиск

Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz