Главная » Статьи » Коледа и Нова година

Какво е Рождество?
Това е един празник, в който библейското и митичното са преплетени и понякога хората не знаят къде започва и свършва библейският
разказ и къде започва и свършва легендата и обичаите, традициите. 
Какво е Рождество за християните?
І. За християнина Рождество Христово не е легенда, а безспорна реалност.
Много от хората, които ще празнуват Рождество Христово, смятат, че то се основава на една красива легенда, най-красивата от всички. Но
с това Рождество се свежда до една измислица родена от човешкото въображение. Рождество Христово не е легенда, оформена от мечтите и
желанията на хората сред тях да се роди пратеник от Бога, Който да ги спаси и да им помогне да живеят по-добре и да бъдат по-добри.
Не! Рождество Христово е реализацията на тази мечта. Можем ли да бъдем сигурни в това?
Нека да прочетем първите стихове от евангелието от Лука 2 глава:
А в онези дни излезе заповед от Цезаря Август да се извърши преброяване по цялата земя. Това беше първото преброяване, откакто Квириний управляваше Сирия. И всички отиваха да се записват, всеки в своя град. И така, отиде и Йосиф от Галилея, от град Назарет, в Юдея, в Давидовия град, който се нарича Витлеем (понеже той беше от дома и рода на Давид), за да се запише с Мария, която беше сгодена за него и беше непразна. И когато бяха там, дойде й време да роди. И роди първородния си Син, пови Го и Го положи в ясли, защото нямаше място за тях в гостилницата.
Получателят на тази книга е някой си Теофил. Според името и титлата на това лице се смята, че то е било езичник, римски гражданин с много високо обществено положение и което е било задължително свързано с това – високо образована личност. Такъв човек не би се задоволил със съмнителна информация, имаща вид на легенда, мит. Специално за него, а и за по-широкия кръг от читатели Лука предприема едно прецизно изследване на фактите около Исус Христос. Той е разговарял с очевидци на събитията, които са се случили само 60 г. преди това. Помислете си за събитията преди около 60 години. Има толкова много живи очевидци, свидетели, които могат да разкажат как са се случили нещата. Ако говорим за някоя личност, която е живяла преди 60 години, сигурно ще намерим все още много хора, които могат да ни разкажат за нея подробности от живота й. Може да посетим местата, където е живяла въпросната личност, където е работила и т.н. Точно това прави Лука. Той прави изследване и описва точно своето проучване – Лука 2:1-7. Той може би е посетил Витлеем и потърсил тази гостилница, видял е обора, ако все още всичко си е било на мястото. Тук има и още нещо, което много силно потвърждава историческата реалност на Рождението на Исус Христос. В текста се говори за едно записване, което отвежда Йосиф и Мария от Назарет във Витлеем.
В един едикт от 104 г.сл.Хр. е записано: „Тъй като предстои записването на семействата, е необходимо да се отбележи, щото всички, които по каквато и да било причина се намират извън административните си деления, да се върнат у дома, за да изпълнят обичайния си закон за записване и да останат в своята селскостопанска единица”. Йосиф и Мария са пътували до Витлеем, за да се запишат. Реалността на раждането на Исус Христос е подпечатана чрез римски документ. Семейството е било записано в римските регистри при това преброяване. Квинт Септимий Флоренс Тертулиан е един от най-силните християнски апологети в древността. Произведенията, които той е написал, съдържат много убедителна аргументация. Самият той е бил юрист и адвокат в Рим, където приема християнството към края на ІІ в. (190-195 г.). От многото съчинения, които той е написал, до нас са достигнали 31. На български също има преведени части от тях и едно единствено цяло. В едно от произведенията си той насочва враговете на християнството да надникнат в официалните архиви за управлението на Октавиан Август и да видят там имената на Йосиф, Мария и Исус, записани във Витлеем.
ІІ. За християнина Рождество Христово не е егоистично пиршество, а повод за благотворителност
Как обикновено се празнува Коледа от средния гражданин? Приготвят се богати трапези с много храна и много алкохол. Яде се и се пие до колкото може да се поеме. Като се започне от сутринта и се стигне чак до другата сутрин. Не случайно покрай Коледа в болниците има повече хора, които са пострадали от преяждане и препиване. За повечето хора Рождество Христово е повод за свърхсебеугаждане. Те си казват сега ако не се наядем и не се напием – кога? Вниманието и грижите им са насочени към себе си – собствените удоволствия, собствените желания.
Без да се опитвам да внуша негативни чувства и вина, трябва да кажем, че докато милиони хора празнуват егоистично, според статистиките в същия момент на всеки две секунди умира по едно дете. Това прави 40 000 деца на ден. Това са децата, които ще умрат през този коледен празник.
Знаете ли, че съвременният човек не постъпва много по-различно от онези хора в древността които са били съвременници на Раждането на Христос. Евангелист Лука е записал в 2 гл., ст.7 – поразяващия факт – нямаше място в гостилницата. Никой не е проявил внимание към едно родилка. Можем да се опитаме да си представим как съобщението, че семейството с бременна жена иска да се подслони за една вечер в някоя стая, е било прието от хората в гостилницата.
О, точно сега ли тази жена е намерила да ражда, си е казал някой.
Толкова съм уморен, не мога да освободя моята стая.
Ние сме семейство с деца, трябва някой друг да освободи стаята.
Често си запушваме ушите, когато чуем такива съобщения.
Гостилничарят накрая решава, че може да отстъпи единствено обора, в който са били настанени животните на гостите. Преживяването за Йосиф и Мария съвсем не е било романтично както в повечето случаи днес се разказва. Докато някои от хората в гостилницата пирували, а други сладко си спели в уютните стаи, се ражда Исус в една крайно мизерна и мръсна обстановка.
Бог допуска Исус да се роди в онзи мръсен обор, за да ни разтърси, шокира. За да ни извади от безразличието спрямо бедността и мизерията, което безразличие е станало част от нашето съществуване. За да покаже колко жесток е егоистичния живот, който водят повечето от хората на тази земя, отвръщайки главата си от жизнените нужди на другия, който умира без време. За християнина Рождество Христово не е егоистично пиршество, по време на което той да мисли само за своите нужди и удоволствия, а повод да се замисли за бедните хора около себе си. Онези, с които Исус Христос се оприличава. Рождество Христово е повод да се включим в някоя благотворителна акция или програма за служене на деца, бедни, болни, страдащи хора. Но трябва да кажем, че тези хора са винаги между
нас, не само на Коледа. Коледа ни учи да сме състрадателни и грижливи и през останалата част от годината и от живота си. Рождество Христово ни дава възможност да се почувстваме като Божии деца без разлика на цвят, националност, религия, социално положение. Ето това е Коледа. Това е Рождество Христово. Възможност да се погрижим за хората в нужда, които живеят около нас.
 
ІІІ. За християнина Рождество Христово не се изразява в обичаи, а в преосмисляне на спасителния план
Повечето от хората днес свързват Рождество Христово с определени обичаи, които са приели от техните родители, баби, дядовци и прабаби. Ако се изследват тези обичаи ще се установи, че те нямат нищо общо с Библията, а са езически, не християнски. Това не е чак толкова страшно. Сами по себе си тези обичаи може да са интересни. Те показват, изразяват определени черти от културата, бита, традицията на различните народи. В целия свят обаче тези обичаи са различни. На някои места на Коледа се пече пуйка, на други – прасе. Обикалят коледари, пеят се коледни песни. Всичко това създава определена атмосфера, празнично настроение.
Но! Но поставя и един сериозен проблем. За повечето хора Рождество Христово не се състои в нищо друго, освен в изпълнението на някакви обичаи. Цялото им внимание, цялото им време е ангажирано в изпълняването, участието на тези обичаи. Неща, които те всяка година с голяма прецизност изпълняват, без обаче да могат да схванат смисъла на този велик Божествен акт – въплъщението на Божия Син в човешка плът. Истинското празнуване на Рождество Христово не се състои в изпълнението на едни или други обичаи. То се състои в осмисляне на Божия спасителен план за човека, осъществен чрез Исус Христос. Рождество е празник на спасението на човека. Спасение от греховете.
Съвсем накратко ако трябва да опишем спасителния план на Бог и мястото на Рождество в него трябва да кажем:
- Бог създава една съвършена земя и човекът да живее на нея вечно и без грях и страдание – Битие 1:31; 2:9.
- Човек избира греха и донася проклятието над себе си и земята – Римляни 5:12
- Бог дава шанс на хората да бъдат спасени и върнати в първоначалното състояние на безсмъртие и вечен живот – Йоан 1:29
- Спасението може да се осъществи чрез вяра - Йоан 3:16
Ето го дълбокият смисъл на Рождество Христово – това не е просто един традиционен празник, който ни дава почивка и радост и повод да се повеселим.
Той ни носи радостта от Спасението. Най-важната причина, поради която Исус Христос се ражда е спасението на човека. Бог става човек, за да поеме върху себе си греховете и вината на хората. Това е невероятно. Помислете си, Бог толкова обича човека, че е направил всичко, за да не бъде загубен човека, но да има шанса да живее вечно.
 
откъси от беседата на пастор Иван Мирчев за Рождество


Источник: http://www.blagodat-bg.net/docs/sermons/sur1198329720.pdf
Категория: Коледа и Нова година | Добавил: jivi (19.12.2011)
Просмотров: 723 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]